Der Campus der Technischen Universität Dortmund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dortmund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dortmund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Campus Süd, die Abfahrt Dortmund-Dorstfeld auf der A40 zum Campus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Universität ausgeschildert.
Um mit dem Auto vom Campus Nord zum Campus Süd zu gelangen, besteht die Verbindung über den Vogelpothsweg / die Baroper Straße. Wir empfehlen Ihnen, Ihr Auto auf einem der Parkplätze des Campus Nord abzustellen und die H-Bahn (hängende Einschienenbahn) zu nutzen, die die beiden Standorte bequem verbindet.
Direkt unter dem Campus Nord befindet sich die S-Bahn-Station „Dortmund Universität“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 20- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dortmund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duisburg. Außerdem ist die Universität mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, außerdem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
Zu den Wahrzeichen der TU Dortmund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dortmund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Campus Süd und Dortmund Universität S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Campus Nord und Campus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zurück.
Vom Flughafen Dortmund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dortmunder Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Universität. Ein größeres Angebot an internationalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Kilometer entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Universität zu erreichen ist.
Die Einrichtungen der Technischen Universität Dortmund verteilen sich auf den größeren Campus Nord und den kleineren Campus Süd. Zudem befinden sich einige Bereiche der Hochschule im angrenzenden Technologiepark.
Straßennavigation von und zur Technischen Universität Dortmund:
Das Dokument bzw. die Grafik stellen sehr vereinfacht die Autobahnen und Bundesstraßen rund um die Technische Universität Dortmund dar:
Die Onlinekarte unterstützt beim Auffinden von und Navigieren zwischen Einrichtungen und Gebäuden auf dem Campus:
Dieses Dokument enthält einen einfachen Campusplan in deutsch und englisch:
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Taxing Multinational Enterprises: A Theory-Based Approach to Reform, CESifo Working Paper 10119, November 2022
Abstract: Almost 140 countries have agreed to reallocate the rights to tax international corporate profits and to introduce minimum tax rates. The agreed plan is the product of pragmatism and a search for consensus, but ambitious. It includes steps towards unitary taxation to be established by a multilateral convention that the world has not yet seen in comparable format. This paper argues for a reform that retains separate entity accounting and addresses the flaws in the current system of corporate taxation at their root rather than merely fixing symptoms. To this end, a reform aimed specifically at the rules governing the taxation of intangible assets is recommended.
Granting Market Countries the Right to Tax Profit without Physical Nexus, Discussion Paper, June, 2022
Abstract: Almost 140 countries have accepted the OECD invitation to reform the taxation of multinational enterprises (MNEs). One of two reform pillars aims at granting market countries the right to tax supernormal (“residual”) profit without requiring physical nexus. This paper examines the method of implementation proposed by the OECD and compares it with various discarded options. It concludes that intercountry tax equity and allocative efficiency speak against the OECD proposal to use a sales-based formula for allocating an MNE’s group profit. Simply splitting each market country’s residual profit contribution by an MNE-independent key is to be preferred. An even more fundamental argument in favor of residual profit splitting (RPS) is practicability of negotiation. RPS is implementable within the well-established tradition of separate entity assessment. By contrast, the OECD proposal calls for steps toward unitary taxation, which could still prove to be a daunting hurdle in the international search for consensus.
Taxing the Residual Profit of Multinational Enterprises: A Critique of Formulaic Apportionment and a Proposal, EconPol Policy Brief 35, May 2021
Abstract: According to plans put forward by the OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS, a share of residual profit earned by eligible MNEs is to be taxed by market jurisdictions. For this purpose, revenue-based formulaic apportionment of residual profit is proposed. This note argues against the use of a rule requiring the multilateral assessment of MNEs’ worldwide profit and recommends an alternative method of sharing taxing rights with market jurisdictions. The proposed method relies on unilateral profit splitting and is suggested by the application of Shapley value theory to the fair and equitable division of taxing rights between cooperating jurisdictions.
A Demand-Oriented Approach to Health Care Capacity Planning, IZA DP No. 14860, jointly with Danny Wende and Thomas Kopetsch
Abstract: The planning practice of health care capacities suffers from sectoral and regional constraints and it remains difficult to ensure an equal access for patients. Moreover, standard planning approaches lack the choice-theoretic grounding necessary for making reliable predictions of the demand and competition for supplied care. This paper presents a general equilibrium model designed to overcome such shortcomings. The derived metric of access to care is demand-oriented measuring the time patients waste seeking treatment. It contrasts with the usual metrics based on the floating catchment area (FCA) method, which suffer from supply bias and ad hoc specification. The approach is illustrated using Germany as an example. Much in line with official planning figures, overcapacities are shown to exist in all specialities. However, a closer look at the data provides a differentiated picture. Overcapacities are typical for urban regions and they go hand in hand with supply deficits in rural areas, albeit to a specialty-specific extent. In smaller towns, the supply is more in line with demand.